Overbruggen

Het kan jullie bijna niet ontgaan zijn: dit weekend vieren we 400 jaar Noorderkerk. Ter gelegenheid hiervan geven we een glossy uit, die dit weekend gratis wordt uitgedeeld in de kerk. Daarin staat onder andere onderstaande column van mijn hand in:

Brug 059. In de verte de Westertoren. Links de Grachtengordel. Rechts de Jordaan. Onderaan de brug café Papeneiland en schuin van je de Noorderkerk. Het is een prachtig plekje om te staan en om de stad in je op te nemen. Een stad vol grachten en bruggen, vol scheidingen en verbindingen.

Neem nu de Prinsengracht als scheiding. Tot een aantal decennia terug was het ondenkbaar dat iemand uit de Grachtengordel de oversteek zou wagen naar de Jordaan, waar de penetrante geur van armoede je tegemoet kwam. Maar tegenwoordig is de Jordaan hip en trendy! Vergis je echter niet: de kloof is nu in de wijk getrokken.

Of neem de scheiding tussen kerk en kroeg. Het lijken twee verschillende werelden. Tot ze elkaar ontmoeten en een man tot zijn verrassing ontdekt dat de kerkenraad van de Noorder een biertje drinkt in Papeneiland. ‘Dan moeten het wel geschikte mensen zijn… laat ik ook eens een keertje bij hen binnenkijken.’

Al 400 jaar staat er een kerk te midden van de Jordaan. Wat heeft de wijk daaraan? Het mooiste antwoord daarop kwam van twee mensen die de Alpha hadden gedaan. De één zei: ‘Deze kerk is een samenbrenger van mensen.’ We bouwen aan bruggen tussen mensen: rijk en arm, Amsterdammer en yup, kerk en buurt. De tweede wees op een andere kloof die overbrugt moest worden: ‘Jullie zijn uniek. Ik vind dat zo bijzonder. Hier wordt God serieus genomen én tegelijk nemen jullie ons serieus!’

Verwonderd sta ik op deze brug… als dit de rol is die de Geest ons toebedeelt in deze stad, dan kijk in dankbaar terug en hoopvol vooruit!

Previous PostNext Post