18e eeuwse Plattegrond

18e eeuwse plattegrond

Als u rechts van de deur in de in de koffiehoek kijkt, dan ziet u een ingekleurde afdruk van een ets uit de 18e eeuw. Deze is gemaakt door Pieter van den Berge. Het is een afbeelding van de plattegrond van de kerk uit die tijd. Daarnaast zijn er aan de onderkant nog drie afdrukken van etsen geplaatst van de buitenkant en de binnenkant van de kerk.

Uit de plattegrond blijkt dat de inrichting van kerk behoorlijk afwijkt van de huidige. Het orgel was nog niet aanwezig  en het doophek is duidelijk te onderscheiden rond de preekstoel. De belangrijkste banken zijn degene die tegen de vieringspijlers stonden: de burgemeestersbank, de schepenenbank en de kerkmeestersbank. Daarnaast waren er nog banken tussen de vieingspijlers en tegen de muren. De laatsten zijn nog steeds in het interieur aanwezig en werden armenbanken of soldatenbanken genoemd. Waarschijnlijk was dit de oorspronkelijke opstelling van de zitplaatsen. Afdrukken van deze plattegrond zijn de hele 18e eeuw gebruikt bij de verhuur van zitplaatsen.

Links en rechts naast de plattegrond zijn de wapens van vier kerkmeesters afgebeeld.

Previous PostNext Post