Grafzerken

De vloer van de Noorderkerk bestaat uit grafzerken van voornamelijk Namense hardsteen. Sinds de ingebruikname konden gemeenteleden begraven worden in de kerkzaal. Aangezien hiervoor een behoorlijke som geld betaald moest worden, konden alleen welgestelden hier gebruik van maken. Anders was men aangewezen op het kerkhof buiten. Daarvan kunt u op het plein nog de grenzen vinden. Vanaf 1829 was het begraven in de kerk bij Koninklijk Besluit verboden. In de Noorderkerk heeft men dit echter nog voortgezet tot 1865, dus de handhaving zal niet heel strikt zijn geweest.

Het grafveld van de Noorderkerk is nooit geruimd en is dus nog steeds volledig intact. Onder één steen liggen soms meer dan 5 mensen begraven. Daarom is bijvoorbeeld ook de houten vloer in het middengedeelte gemaakt, zodat verwarmingsbuizen en leidingen boven de zerken aangelegd konden worden. Overigens zijn er niet veel bekende mensen begraven in de Noorderkerk.

Previous PostNext Post