19e-eeuwse Plattegrond

19e-eeuwse plattegrond

Links van de deur in de zuidelijke kruisarm ziet u een oude plattegrond van de Noorderkerk. Dit is de plattegrond die gemaakt is door architect P.J. Hamer in 1844. Dit is een van de grootste restauraties van de Noorderkerk geweest. De Noorderkerk was in die tijd in zeer slechte staat. De ramen waren zwaar beschadigd, het dak had herstelwerkzaamheden nodig en de zerkenvloer was verzakt. Daarbij wilde men een nieuw interieur. Dhr. Hamer heeft de kerkzaal opnieuw ingericht met een nieuwe preekstoel en nieuwe banken. De dooptuin rond de preekstoel werd ook gewijzigd. Dit alles is zichtbaar op deze plattegrond die gesigneerd is door dhr. Hamer. Duidelijk is te zien dat de oorspronkelijke diagonale opstelling bewaard is gebleven. Toen alle werkzaamheden gereed waren, was men erg tevreden.

Previous PostNext Post