Met God aan tafel

‘Hé, dat gaat over ons!’ Twee twintigers kijken mij met een lach aan. Het is aan het eind van een bijzondere avond: burendiner in de Noorder. Had je deze twee een week daarvoor gezegd dat ze hier zouden zitten en elkaar zouden ontmoeten, dan hadden ze je voor gek verklaard. Het is allemaal wel heel “toevallig” gebeurd. De één zat thuis bij haar bonusmoeder: ‘Waar ga je vanavond heen? Een burendiner in de Noorderkerk? Moet ik dan alleen thuis eten? Mag ik niet met je mee?’ De ander zat een dag ervoor op een terras in de buurt toen één van onze vrijwilligers met allerlei warmhoud-bakken voorbij liep: ‘Waar heb je die allemaal voor nodig? Voor een diner in de kerk? Grappig zeg! Of ik ook kom? Kan dat zomaar dan? Ach, waarom ook niet… ik heb morgen toch niets te doen!’

Twee twintigers die elkaar niet kenden en niet gepland hadden om die avond in de kerk te eten, kwamen ongeveer tegelijk binnen en gingen naast elkaar aan tafel zitten. Het was het begin van een leuke en gezellige avond. Want eten verbindt! Samen eten is een bron van ontmoeting, van gesprek… en soms ook van meer. Het kan zomaar ook een vindplaats van God zijn.

Daarover raakten we namelijk in gesprek. Ik legde wat flyers op de tafels met een uitnodiging voor onze lunchdiensten. Daar wilden ze wel het fijne van weten. Wat moesten ze zich daarbij voorstellen? Ik vertelde dat we elke maand op zondagmiddag bij elkaar komen, dat dan de tafels feestelijk gedekt staan, dat we dan samen eten en in gesprek gaan over God en geloof. Daarbij mag ik als dominee ook een thema kort neerzetten. Nee, het is geen ellenlange, zware preek. Gewoon kort en krachtig, met als doel om daarover verder in gesprek te gaan.

Toen ze doorvroegen, haalde ik de “menukaart” van de laatste lunchdienst erbij. Ik legde uit dat we toen een stukje uit de Bijbel lazen over twee mensen die samen onderweg waren en die, zonder dat ze Hem herkenden, op eens met Jezus een stukje meewandelden. Die ontmoeting veranderde hun leven en het verhaal eindigt met dat ze Hem aan tafel herkenden. Zonder dat ze het door hadden, hadden ze met God aan tafel gezeten. Dat is ook ons verlangen voor alle maaltijden en lunchdiensten die we in de kerk hebben: dat er zulke spontante ontmoetingen ontstaan en diepe gesprekken, dat ze je leven een nieuwe draai geven. En dat daardoorheen God aan het werk is in ons leven.

Als gespreksvraag na deze inleiding stond op de “menukaart”: ‘Heb je wel eens een “toevallige” ontmoeting gehad, waardoor je leven een andere wending kreeg? Werd voor jou daarin iets van God zichtbaar?’ Toen ik dat liet zien, schoten ze in de lach: ‘Ja, vanavond, wij tweeën…’

PS: Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van onze activiteiten, zoals burendiner en lunchdiensten? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief!