‘Jézus, meer dan een krachtterm’

Noorderkerk organiseert kerstnachtdienst

‘Er is geen naam die zoveel valt als de naam van Jezus’, zegt Paul Visser, dominee van de Noorderkerk in de Jordaan. ‘Maar mensen realiseren zich nauwelijks wie de persoon is achter die naam. Ze weten natuurlijk wel dat kerst gaat over de geboorte van Jezus, maar verder wordt zijn naam vooral gebruikt als krachtterm.

‘Bijna dagelijks hoor ik van Amsterdammers dat ze behoefte hebben om in hun hectische leven in deze drukke stad even stil te worden. Een moment van bezinning. Tijdens de kerstnachtdienst is er zo’n moment: muziek, stilte, een moment voor kinderen, en het bekende verhaal dat steeds weer aan het denken zet. Tijdens de kerstreis door de Jordaan voor kinderen wordt het verhaal van Jezus’ geboorte  op een creatieve manier gedeeld met kinderen en hun ouders. De kerstdiensten sluiten daarop aan en geven verdieping.

‘Met kerst gaat het over het omzien van God en naar elkaar. Jezus is daar het levende en sprekende voorbeeld van. Als je dat ontdekt, wordt zijn naam een bron van inspiratie, zeg maar gerust de beste  ‘krachtterm’ die er is.

Ali B.
‘Ik hoorde Ali B. vorig jaar spreken tijdens een concert op bevrijdingsdag. Hij riep mensen op om weg te komen van het elkaar veroordelen. Vrijheid betekent volgens Ali juist oog. oor, hart, respect en zorg hebben voor elkaar. Daar zeg ik amen op. Dat is een boodschap met toekomst. Het sluit aan bij het verhaal van kerst. Juist omdat Jezus zo gericht was op het hart van God, was Hij helemaal gericht op het goede voor mensen.

‘Durven we het aan om het Jezus voor het zeggen te geven? Het lijkt een sprong in het diepe, maar wie het doet wordt er niet minder van. In de Noorderkerk delen we het verhaal van Zijn liefde en in de hoop, al hebben wij dat natuurlijk nooit in de hand, dat je op een verrassende manier uitgedaagd en geïnspireerd zult worden door God zelf.’

Noorderkerk met Kerst
– Op kerstavond organiseert de Noorderkerk twee zangdiensten. Om 20.00 uur een dienst met speciaal kindermoment en om 22.00 uur een kerstnachtdienst. Er worden bekende kerstliederen gezongen, begeleid door Arthur Koopman (orgel). Daarnaast verzorgt het ‘Calconi strijkkwartet’ de muzikale intermezzo’s
– Op woensdag 21 december tussen 16.30 en 19.30 organiseert de Noorderkerk een kerstreis door de Jordaan voor kinderen. Ga mee op reis en beleef samen met je ouders het kerstverhaal tijdens een wandeling met lampion door de straatjes van de Jordaan.

Previous PostNext Post