TE GEK VOOR WOORDEN

Update: lees ook Her of Heer.

‘Te gek voor woorden’, zei de visagiste, terwijl we bij Macdonalds tussen de opnames door genoten van één van de bekende menu’s. Ze doelde op wat ze tijdens de opgenomen gesprekken, waarin het ging over de betekenis van  Goede Vrijdag en Pasen, had opgevangen.

In twee dagen tijd had ik er vijf gesprekken over. Met heel verschillende mensen. Qua leeftijd (van 25 tot 65) en qua achtergrond. Die varieerden van vaag rooms tot stevig  gereformeerd of ‘niks’. Ook in opleiding en werk was er grote verscheidenheid. Ik zet ze even op een rij: een jonge welbewuste juriste, een spiritueel zoeker, een jonge enthousiaste dj en een beeldend (graffiti)kunstenaar. De kerk was buiten beeld (geraakt). Maar stuk voor stuk raakten ze (opnieuw) geïnteresseerd in dat vreemde verhaal van God. Eén van hen deed vorig jaar Pasen belijdenis van het geloof. Een ander wordt komende Pasen gedoopt. Anderen komen intussen korter of langer elke maand naar een Bijbelklas. Om een stukje ‘heilige Schrift’ te lezen en wikkend en wegend samen iets van het ongekende op het spoor te komen. Zoekers zijn het. Die intussen van alles vinden. In dubbele zin.

Ik vroeg hen te reflecteren op momenten uit het paasverhaal, met een uitloper naar Pinksteren. Om samen te praten over wat hen opvalt, en te vertellen wat het al dan niet zou kunnen betekenen. Van die gesprekken zijn een vijftal filmpjes gemaakt, die iets willen ontsluieren van het geheim van Pasen. Het zijn stuk voor stuk mooie gesprekken. Pratend over Jezus gaat het ook steeds over henzelf: over hun moeite, twijfel, verlangen, vermoeden en ontdekkingen. Voor geen van hen spreekt het verhaal van Jezus’ kruisgang en opstanding vanzelf. Het roept op verschillende manieren iets van stijgende verbazing op. Ieder ontdekt tegelijk op een eigen wijze dat het echt ergens over gaat. Maar anders dan gedacht. Realistischer. Genadiger.

‘Te gek voor woorden’, zei onze visagiste toen ze de één na de ander hoorde. Toen ik vroeg wat ze bedoelde, bleek dat haar reactie een dubbele bodem had. Ze dacht aan de weg die Jezus was gegaan én aan wat dat met deze mensen deed. Er was voor haar ineens niks meer gewoon….

Paul Visser is als predikant van de Protestantse Kerk Amsterdam verbonden aan de Noorderkerk