Nieuws: Dominee Paul Visser vertrekt naar Rotterdam

Dominee Paul Visser, onze pionier-predikant, heeft onlangs een beroep van de Maranathakerk in Rotterdam-Zuid aanvaard. Op 23 augustus neemt hij afscheid van 020, om op 13 september in 010 zijn intrede te doen.

Paul is inmiddels ruim 10 jaar in Amsterdam aan het werk. Eerst als gemeentepredikant met een missionaire opdracht, de afgelopen drie jaar als pionier-predikant van ‘Huis voor de ziel’, het pioniersproject in en vanuit de Noorderkerk.

In november zocht de vacante Rotterdamse gemeente contact. ‘Ik was vooral geraakt door het gerichte verzoek om gemeenteleden (met name 20-ers, 30-ers en 40-ers) toe te rusten in de navolging van Jezus. Tegen allerlei seculariserende tendensen in, waarmee ze vandaag in hun leven en context worden geconfronteerd en meegenomen, Daar sprak een besef van urgentie uit. Biddende overweging leidde tot een onontkoombare roep van Godswege om mij hieraan te geven. Ik hoop in deze nieuwe opdracht dan ook vooral bij te dragen aan het ontwikkelen van geestelijke weerbaarheid.’

De opdracht in Rotterdam betreft een deeltijd-functie, omdat Paul tevens in dienst blijft bij de landelijke missionaire organisatie IZB (met name voor  toerusting van collega’s via Areopagus). Er zal daarom in de Maranathakerk een tweede predikant beroepen worden, eveneens in deeltijd, voor de overige taken. Tevens blijft Paul betrokken bij een nieuw gestart Amsterdams initiatief om zaken rond God, geloof en kerk-zijn in de stad via sociale media breder onder de aandacht te brengen.

De afgelopen 10 jaren waren enerverend. ‘Ze waren vol verrassingen, maar vroegen ook vaak volhouden’, evalueert Paul. ‘Ik heb veel kunnen delen en vooral ook veel ontvangen in ontmoetingen met allerlei mensen, binnen én buiten de kerk. Ik weet me daarin door God gezegend en ben een dankbaar mens.’ Op een later moment zal hij daar, via een interview, online nog meer over delen.

Zijn afscheid valt samen met het aflopen van de eerste projectperiode van ‘Huis voor de ziel’ op 1 september. De kerkenraad is intussen een proces van bezinning en overleg gestart om daar een goed vervolg aan te geven.