Ans Markus schenkt schilderij aan Noorderkerk

Kunstenares Ans Markus heeft een doek geschonken aan de Amsterdamse Noorderkerk. Ze droeg het werk, een artistieke verbeelding van het ‘voorhangsel’ in de tempel, woensdagavond tijdens een vesper over aan Paul Visser, predikant van de gemeente.

De bekende kunstenares woont en werkt dichtbij de binnenstadskerk, die ze ‘mijn Noorderkerk’ noemt. Al is zij van huis niet gelovig opgevoed, vanaf haar kinderjaren werd zij wel gefascineerd door de verhalen over Jezus en de discipelen. ‘Op de zondagsschool waar een vriendinnetje mij mee naar toe nam, zat ik op de eerste rij.’ Ze maakte eerder een reeks schilderijen over de lijdende Christus, ‘het ultieme lijden’, die ze tijdens de vesper woensdagavond toelichtte.

In een  gesprek met Paul Visser, een paar maanden geleden in haar atelier raakte ze geëmotioneerd bij zijn uitleg over de ultieme liefde van God die zichtbaar werd in de scheurende gordijn in de tempel. ‘Ik zag meteen een beeld voor me. Zo moest ik het schilderen.’ Ze ging naar de Albert Cuijp-markt op onderzoek uit, naar een lap stevig linnen, om het ‘voorhangsel’ te schilderen. ‘De verf die je opbrengt, komt er meteen aan de onderkant doorheen. Het bleek nog een hele worsteling. Maar ik heb het met veel liefde gedaan.’ Het doek, dat van boven gedeeltelijk opengescheurd is, verbeeldt enkele cherubijnen, en is omlijst met scharlaken, hemelsblauw en purper.

‘Als kind kun je met een gordijn spelen: je bent verborgen en er toch bij. Dat is ook de betekenis van het gordijn in de tempel’, zei Visser. ‘En door het lijden van Jezus  komen God en mens bij elkaar. Het gordijn scheurt van boven naar beneden. Op de dag waarop wij ons vergrijpen aan God, is Hij bezig ons met zich te verzoenen, en gaat de deur wijder open dan ooit.’

Het kunstwerk krijgt een vaste plaats in de Noorderkerk. Met in de bijsluiter haar signatuur en de bijbeltekst, in het Engels: ‘U moet ook een voorhangsel maken, van blauwpurperen, roodpurperen en scharlakenrode wol en dubbeldraads fijn linnen; men moet het maken met cherubs erop, werk van een kunstenaar.’

auteur Koos van Noppen