De Jordaan als zendingsveld

Ds. Paul Visser, predikant van de Noorderkerk

Midden in de Amsterdamse Jordaan staat de Noorderkerk. Het is één van de eerste kerken die na de Reformatie in Amsterdam werd gebouwd tussen 1620 en 1623. Het is de thuiskerk van onze columniste Marriette Rojas-Koorevaar, die met haar man Jorge voor Operatie Mobilisatie in Guatamala werkt. Zij worden met nog zeven zendingsechtparen door deze kerk ondersteund. ‘Je moet eens met onze dominee gaan praten’, schreef Marriëtte onlangs. ‘Hij staat dichter bij pinksteren dan je zou denken van een hervormde predikant.’ Zo liep ik op een rustige doordeweekse morgen van het Centraal Station via de Haarlemmerstraat naar de Jordaan waar de vierhonderd jaar oude kerk als een baken van Gods trouw oprijst tussen de oude huizen én waar – zo hoor ik later van dominee Paul Visser – de ontkerkelijking al een eeuw geleden begon.

Lees het volledige interview dat werd gepubliceerd in het magazine Opwekking.