Overvloed & Crisis

December was de natste decembermaand ooit. Het ene na het andere “weerrecord” wordt gebroken. Steeds duidelijker tekenen de contouren van een ecologische crisis zich af. Vanuit de samenleving komen diverse initiatieven, demonstraties en lobby’s op, in de hoop het tij te keren. Wat staat ons als kerk te doen in deze crisis? Moeten we de barricade op? Moeten we gemeenteleden stimuleren om eigen verantwoordelijkheid te pakken, onder het mom van “ieder doet wat”? Hebben we als kerk ook een eigen roeping in dit geheel? In gebed en lofprijzing bijvoorbeeld? Of in het verbinden van verschillende gepolariseerde stemmen in de samenleving? En vanuit welke bron putten we voor het bepalen van ons antwoord en onze verantwoordelijkheid te midden van deze vragen?
Aan het begin van dit jaar willen we 7 verdiepingsdiensten houden, rondom de 7 scheppingsdagen. Daarin verwonderen we ons over de overvloed die God in zijn schepping legt. En we hopen en vertrouwen dat, wanneer we ons hierin verdiepen, er een richting zal oplichten waardoor we als schepsel tussen de schepsels kunnen leven op Gods goede aarde.

De 7 preken zijn hieronder te beluisteren als podcast. Ook beschikbaar via iTunes en Spotity

14 januari – Levenslicht, ds. Dick Wolters

28 januari – Orde en Chaos, ds. Johan Visser