Houten paneel

Het beschilderde houten paneel dat aan de wand hangt is niet afkomstig uit de Noorderkerk. Dit is een overblijfsel van de kosterswoning van de Eilandskerk die op Bickerseiland aan de Bickersgracht heeft gestaan.

De Noorderkerk is niet vanaf 1623 onafgebroken in gebruik geweest. Het aantal kerkgangers kromp in het begin van de 20ste eeuw zodanig dat de Noorderkerk in 1929 verlaten werd. De gemeente werd toen samengevoegd met die van de Eilandskerk. Na enkele jaren bleek deze echter te bouwvallig en sloot in 1939. Hierna werd de Noorderkerk opnieuw geschikt gemaakt voor de diensten waarna de gemeente hier weer hun onderkomen vond. De Eilandskerk is in 1950 uiteindelijk afgebroken. De beschilderde planken zijn hierbij bewaard en ingelijst.

De afbeelding op het hout toont de wapens van vier kerkmeesters uit de periode 1713-1737. Dit paneel is uiteindelijk in de Noorderkerk terechtgekomen, wat toepasselijk is vanwege de gemeenschappelijke historie van de twee gemeenten.

Previous PostNext Post