Prekenserie Prediker

Eind 2016 heeft Paul Visser vijf preken gehouden in een serie over dit bijzondere bijbelboek. Hieronder kunt u de preken naluisteren. U kunt ze ook downloaden om later te beluisteren. Ze zijn (binnenkort) ook te vinden als podcast op ApplePodcast en Spotify. U kunt ze ook vinden op ons kanaal op Soundcloud.

Eerste preek uit serie preken over het bijbelboek Prediker door Paul Visser. Thema: ‘Geen doorsnee Prediker’. Opgenomen in de Noorderkerk op 18 september 2016.

Tweede preek uit serie preken over het bijbelboek Prediker door Paul Visser. Thema: ‘Een ervaring rijker en illusie armer’. Opgenomen in de Noorderkerk op 2 oktober 2016.

Derde preek uit serie preken over het bijbelboek Prediker door Paul Visser. Thema: ‘Goede tijden, slechte tijden… en God’. Opgenomen in de Noorderkerk op 9 oktober 2016.

Vierde preek uit serie preken over het bijbelboek Prediker door Paul Visser. Thema: ‘Hints voor dankdag’. Opgenomen in de Noorderkerk op 3 november 2016.

Vijfde en laatste preek uit serie preken over het bijbelboek Prediker door Paul Visser. Thema: ‘Doe – roep niet zo maar wat’. Opgenomen in de Noorderkerk op 27 november 2016.

De naam van het Bijbelboek Prediker is bedacht door de kerkhervormer Maarten Luther, die ook een bijbelvertaling gemaakt heeft. Hij vertaalde de Hebreeuwse titel van het boek, Kohelet, met 'Prediker'. Het is niet bekend wat Kohelet precies betekent. Waarschijnlijk is het een aanduiding van een bepaalde functie. In het boek Prediker is het in elk geval ook een naam. In de Joodse traditie hoort Prediker bij de vijf Feestrollen (Megilot). D Feestrollen horen bij de Ketoeviem, de Geschriften. Prediker wordt in de synagoge traditioneel gelezen tijdens het Loofhuttenfeest (Soekot). [bijbel.eo].