Noorderpodium: Samen/Leven in de Jordaan

Samen/Leven in de Jordaan

Een interactieve avond naar aanleiding van De Woongroep (Franca Treur, 2014) i.s.m. Island Bookstore

Al je schepen achter je verbranden, een nieuwe start maken, de wereld verbeteren. Of een leuk huis, een mooie baan, een gezin zoals iedereen. Waar kies jij voor? Ga je met de massa mee of zet je de stap en trek je erop uit? Dit is de vraag van het boek De Woongroep van Franca Treur (auteur van o.a. Dorsvloer vol confetti). De hoofdpersoon Eleonoor heeft genoeg van haar alledaagse ‘goede’ leven en besluit te solliciteren voor een woongroep. Het doel: zich thuis te voelen op deze wereld door haar te verbeteren. Maar eenmaal in de woongroep blijkt het goede leven ook daar niet binnen handbereik en ontstaat de vraag bij Eleonoor waar zij nu werkelijk thuis is. Is dit in de idealistische gemeenschap van de woongroep? Of toch in haar eigen huis waar zij volledig de regie heeft? Of is er nog een tussenweg mogelijk waarbij samen-zijn niet tegenover je eigen leven staat?

Samen/Leven in de Jordaan is het thema van het komende Noorderpodium waar deze vragen centraal staan. Niemand minder dan Franca Treur zal in een vraaggesprek haar visie op het boek en deze vragen geven. Geïnspireerd en geïntrigeerd door Franca zullen we vervolgens met elkaar de vraag aangaan hoe wij kunnen samen leven in de Jordaan. Zijn we er voor onszelf of voor de buurt? Gaan we voor het behouden van de status quo of streven we idealen na?

Weet je welkom om een inspiratiebron te zijn voor elkaar en je omgeving!

Toegang        : Gratis!
Aanmelden   : E-mail naar aanmeldennoorderpodium@gmail.com
Locatie           : Noorderkerk, Noordermarkt 44 te Amsterdam
Datum            : Donderdag 15 mei 2014
Tijd                  : Zaal open 19.30 uur, begin 20.00 uur
e-mail             : hetnoorderpodium@gmail.com
Site                  : www.NoorderPodium.nl

Het NoorderPodium is een ontmoetingsplaats georganiseerd vanuit de Amsterdamse Noorderkerk. In debatten, interviews en lezingen stelt het NoorderPodium maatschappelijke, culturele en religieuze thema’s aan de orde. Eerder waren al burgemeester Eberhard van der Laan, filosoof Ad Verbrugge en priester Antoine Bodar, schrijver Jan Siebelink en inspirator Ben Hendrix te gast.