Wijkbrief najaar 2013

Geachte heer/mevrouw,

Na de zomervakantie hebben we er weer zin in. Er  staat  opnieuw een reeks  activiteiten op de agenda van de Noorderkerk. Een aantal daarvan is speciaal bedoeld voor  mensen die niet zo direct bij de kerk betrokken zijn, maar wel graag wat méér te weten willen komen over  God,  geloof en  bijbel. Of die het gewoon fijn vinden eens binnen te lopen en anderen te ontmoeten. Via deze brief willen we u/jou  daar over informeren.

Wij verlangen als Noorderkerk een plek te zijn waar allerlei mensen van jong tot oud terecht kunnen om op adem te komen, om te praten over levensvragen, om verrast te worden door Bijbelverhalen, om kinderen op een speelse wijze iets mee te geven. Steeds meer mensen waarderen deze aanpak en weten de weg naar de Noorder te vinden.

De activiteiten op een rij:
Elke maandagmorgen en elke zaterdagochtend is er Open Kerk. Tijdens de markturen kun je terecht in dit prachtige monument. Om daar even rond te lopen, te gaan zitten en stil te worden. Om even te praten met die of gene. Of gewoon een kop koffie of thee te drinken.

In een interactieve, inspirerende avond gaat het aanstaande Noorderpodium  op donderdag 7 november over  Mijn geluk ≠ Ons geluk? Kerk en stad met elkaar in gesprek over ‘Wat is geluk?’ Vragen die door het publiek zelf worden beantwoord  onder de bezielende leiding van inspirator, coach en spreker Ben Hendrix (veelgevraagd spreker/trainer bij o.a. de Nationale Carrièredagen, Amsterdam Academic Conference, VU, Rabobank)
De Noorderkerk  is  op 7/11 vanaf 19.30 uur open, start is om 20.00 uur (gratis entree)
Verdere informatie en contact:  www.Noorderpodium.nl
Wilko Spaan : hetnoorderpodium@gmail.com , 06-3098692

De  Ladies High Tea  is inmiddels een bekend begrip geworden in de Jordaan. Rond een buffet met zoete en hartige heerlijkheden,  is er alle tijd voor ontmoeting en contact met andere vrouwen en worden er geregeld creatieve workshops aangeboden. Van harte welkom in de eeuwenoude en feestelijk aangeklede ruimte van de Noorder van 12.30 – 14.30 uur. Data zijn vrijdag 18 oktober, woensdag 11 december en woensdag 5 februari.
Contact: Tine Visser, hightea@noorderkerk.org of 020-6005459

Met een knipoog naar  Thanksgiving  is er een proeverij  voor de buurt  in de Noorderkerk op vrijdagavond 29 november.
Contact en informatie: Tine Visser, hightea@noorderkerk.org of 020- 6005459

Nieuw is het Bijbel lezen in de Noorder. Vanuit de high-tea is spontaan interesse ontstaan om bekende en onbekende verhalen uit de Bijbel te gaan lezen en daarover door te praten. Op woensdag 2 oktober starten we.  Vanaf 10.30 uur is er koffie/thee en van 11.00 uur – 12.00 uur lezen we een verhaal. Vervolgdata worden in overleg gepland.
Contact: Tine Visser /dominee Paul Visser, dominee@noorderkerk.org of 020-6005459

In oktober is er opnieuw  Bijbelklas , speciaal voor mensen die niet zo gauw een kerkdienst bezoeken, maar wel geïnteresseerd zijn in deze ‘bestseller’.  De Bijbel is een boek waar je snel in kunt verdwalen. Je hebt elkaar nodig om te ontdekken waar het over gaat. Al lezend in de verhalen vragen wij ons daarom af: wat staat er eigenlijk? En wat betekent dit voor hier en nu? Luisterend naar elkaar, zoeken we  naar verduidelijking en verdieping.
Vanaf 19.45 uur is er ontvangst (toegang via hoofdingang van de kerk).  Om 20.00 uur starten we en om 21.30 uur ronden we af. Daarna is er een borrel in één van de café’s rond de kerk. Aanmelden bij dominee Paul Visser, via de mail dominee@noorderkerk.org of telefonisch  020-6005459 / 06-41916507. De data waarop we samenkomen zijn: donderdag 17 oktober, 14 november, 12 december, 9 januari, 13 februari en 13 maart.

Ben je bewust op zoek naar God? Wil je weten waar het in het christelijk geloof over gaat? En ontdekken of jij er iets mee kunt?  Dan is er de Cursus Wijzer Worden, die jaarlijks start in oktober. Tijdens 10 bijeenkomsten komen een aantal belangrijke thema’s voorbij. Je bent van harte welkom om deze cursus samen met een vriend of bekende te volgen. Data: op woensdag 2 oktober, 16 oktober, 30 oktober, 13 november, 27 november, 11 december,    8 januari, 22 januari, 5 februari, 19 februari. Aanvang 20.00 uur.
Contact: dominee Paul Visser, dominee@noorderkerk.org

Na de zomervakantie zet de Noorderkerk ook haar deuren weer wijd open voor de kinderen uit de buurt.  Op woensdag komen in het verhalencafé  oude verhalen weer tot leven. Het programma voor jonge kinderen zit vol met drama en met de oudere kinderen ontdekken we het verborgen verhaal  achter oude schilderijen.  Op vrijdag kun je komen kokkerellen in het tiener- en kinderkookcafé.  Houd je van knutselen of vind je het gewoon gezellig om te spelen, kom dan op zaterdagmorgen naar het kinderspeelcafé. Op zondag is er een kidscelebration, we gaan dan ‘Schatgraven’  in  de Noorderkerk.  Nieuwsgierig geworden ?  Bezoek dan de website oud.noorderkerk.org   waar je meer informatie kan vinden, of mail kinderwerk@noorderkerk.org.

Voor verdere informatie over andere activiteiten en over onze gemeente kunt u terecht op onze website oud.noorderkerk.org.

Als u in de Spaarndammerbuurt woont, wijzen we u ook op de christelijke gemeenschap die samenkomt in Hebron (Polanenstraat 197), de kerk voor de Spaarndammerbuurt. Deze gemeenschap is onderdeel van de Noorderkerkgemeente en organiseert veel activiteiten voor jong en oud. Kijkt u voor meer informatie op www.hebronline.nl of neemt u contact op met missionair werkers Peter en Conny Smits (info@hebronline.nl, 020-6828026).

Interesse in het één of ander? Aarzel dan niet, maar kom.

En wil je eens  even praten over één en ander of gebruik maken van maken van mijn diensten rond trouwen, doop, ziekte of overlijden, neem dan gerust contact met me op.

Met vriendelijke groet,

dominee Paul Visser