Verslag kerkennacht 2013

Afgelopen zaterdagavond, 22 juni 2013, vond opnieuw de Amsterdamse kerkennacht plaats. Twaalf Amsterdamse kerken openden deze avond hun deuren incluis de Noorderkerk. Ondanks het herfstachtige weer kan worden teruggekeken op een geslaagd evenement waar alles in goede sfeer en harmonie verliep. Hierbij een impressie.
18.00u: Terwijl de laatste voorbereidingen worden getroffen, druppelen de eerste gegadigden voor een rondleiding in de bovenruimten van de kerk binnen. Daarnaast melden jong en ook oud zich voor de kinderspeurtocht in de kerk. Martin Brand en zijn gezelschap doen de laatste sound checks voor het concert later in de avond.
18.15u: De eerste rondleiding met internationaal gezelschap vertrekt naar boven en wordt door de heer Bakker op een bevlogen wijze op de hoogte gebracht van historie, wederwaardigheden en details in en rondom de Noorderkerk.
19.00u: Het begint levendig te worden in de Noorderkerk; speurders, concertgangers en bezoekers bevinden zich in de kerk. Terwijl een tweede rondleiding van start gaat, wordt het prachtige kunstwerk van de hand van Donovan Spaanstra in de ingang van de Noorderkerk geïnstalleerd.
20.30u: Het goed bezochte concert van Martin Brand nadert zijn onderbreking. In de ingang van de Noorder is het gezellig druk en gesprekken worden aangeknoopt met voorbijgangers onder het genot van koffie/thee en appelgebak. Ook café De Hegeraad raakt betrokken bij dit schouwspel.
22.30u: Inmiddels is het concert afgelopen en worden drankjes en hapjes genuttigd achterin de kerk. Terwijl de echte nacht over Amsterdam valt, loopt de kerkennacht 2013 tegen haar einde. Een laatste groep enthousiaste kerkennacht deelnemers krijgt van een gids de historie van de Noorderkerk uiteengezet. Dat de Noorderkerk al vier eeuwen lang wordt bezocht, werd met deze geslaagde avond weer eens uitdrukkelijk onderstreept.